måndag 7 november 2011

Mina fåglar

Utanför mitt ena vardagsrumsfönster
har jag en stor buske.

Jag har nu räknat ut att det är en perfekt plats
för en fågelmatare!!!

Då kan jag sitta i soffan
och titta på alla fina fåglar.

Dock hade jag lite otur när jag tänkte
var jag skulle placera mataren,
eller snarare HUR jag skulle placera den.

För när jag kom ut till busken
så var ju den tänkta grenen
JÄTTEHÖGT upp.

Men jag uppfann snabbt en mojäng
så nu sitter den uppe.


Snabbt kom det småfåglar.
Talgoxe, blåmes, nötväcka
och entita
- jupp, de kommer minsann

Men skatorna dök oxå upp.
O säga vad man vill
men korkade är de inte, skatorna.
Om de satte sig på grenen bredvid mataren
och gungade,
ja, då kunde de komma åt maten.

Grenen är nu avklippt!!!

Sitter jag nu inne i vardagsrummet
kan jag se mina matgäster
(Dock är besökarna synnerligen svåra att få med på bild,
men jag lovar att det finns en nötväcka på bilden nedan.
Den som ser den kan vinna en ljusblå freestyle i valfri färg!!)



kram
ingla

1 kommentar:

  1. Jag ser faktiskt en talgoxe också!
    Du är inte så pjåkig på att fånga dem på bild. ;o))
    Kram Kicki

    SvaraRadera