tisdag 3 januari 2012

Naturbeteskött

Före jul fick jag erbjudande om
att köpa köttfärs från en av mina elevers gård.
Ja, det är ju givetvis hans föräldrar
som har gården, men du förstår!!
Jag nappade direkt!

Nu har räkningen kommit och jag betalar den gladeligen.
Till och med en sådan oinsatt person som jag
kan känna att det är något annat,
något bättre.

Jag vet hur dessa kor har det,
för jag har varit där.
S var snäll nog att bjuda in hela sin klass
(och fröken såklart) till gården.
Pappan tog sig tid att visa oss runt.

Och jag som tycker att det finns större hot mot klimatet
än att ge sig på folk som äter kött
blir ju såklart glad av detta:

"Naturbetesdjur betar på marker som aldrig plöjs eller skördas.
Det gör att du kan äta Naturbetesköttet med gott klimatsamvete
– markerna binder så mycket koldioxid
att klimatpåverkan sjunker med 40 % jämfört med stalluppfött nötkött."



Här kan du läsa mer

kram
ingla

2 kommentarer: