söndag 24 juli 2011

Boktips och lite cancer

Sömnpillret verkar inte så himlans länge,
och det är väl bra det......

Men nu har jag i alla fall hunnit ta hand lite om kroppen.
Det blir lite lagom med en del medusiner så här dags.

En liten macka för att dämpa illamåendet.
Faderullan!!!??? Tog jag antimåillapillret????
Gahhhh, jag behöver en sekreterare/assistent
eller i alla fall någon smartare än jag som kan hålla koll på mig.

Äh, jag kollar sedan!

Att ha en riktigt pissig diagnos - vilket cancer är -
och veta att cellgifterierna ställer till det med aptiten är ganska tudelat.
Eller det är det innan man blir helt mathandikappad.
Nu före kan jag ju liksom få njuta av allt gott jag laddar hemmet med
innan APTITDÖDEN sätter in.
Sedan är det inte tudelat alls - bara SKIT ;)

Jag som nästan helt slutat med bröd, ris, potatis osv
har idag njutit stort av en bit hönökaka med leverpastej o keso på.
Smaskens!!!

Jag vet att ni är några som undrar över det rent fysiska.
Vad sitter var och i så fall varför.
Jag återkommer till det.

Nu något viktigare - BOKTIPS!!!!

Jag ska vara duktigt som fasiken o vila mycket.
(Märkte ni nu hur ni liksom skulle luras till att det var mitt beslut att vila eller ej - tjena)
Då vill jag ha bra böcker att läsa!!
Snälla ge mig tips!!

Jag vill ha feelgood-böcker.
Biografier/memoarer.
Jag kan gilla ett mysterie, men jag orkar inte blod,
misär, elakhet mot barn, död eller annat sånt spännande.
Läser hellre en kioskroman än Liza Marklund.

Jane Austen har jag ju sedan tidigare avverkat
men tips på andra "kostymromaner"
emottages tacksamt.

Jag orkar inte med djupa, kloka saker som kan förändra min syn på livet.
Den avdelningen i hjärnan är lite full för tillfället.

Skriv gärna dina förslag här i kommentatorsfältet
(då kan ju fler få dem)
eller så gör ni som ni vill.
Endel av er mailar ju mig,
en del av er skickar meddelande på fb.

Jag är tacksam för varje titel jag får som förslag,
det är inte alltid man vill ligga o vila med verkligheten inpå sig.
Hmmmm, ganska sällan faktiskt.

KRAM
ingla

3 kommentarer:

  1. Hej Pingla!
    Tror iofs att du fått mina tips tidigare men skit i det. Nu kör vi:
    Carlos Ruiz Zafon - vindens skugga
    Nick Hornby - Fallhöjd
    Hans Koppel - Vi i villa
    Kajsa Ingemarsson - Små citroner gula (kan läsas med 40 graders feber om man bara kan få bokjäveln att vara stilla. Jag har provat)
    Du har väl redan men Fredrik Lindströms språkböcker men missa då inte "Vad gör alla superokända människor hela dagarna"

    Jag tror det håller dig igång första veckan.
    //Gurrschten!

    SvaraRadera
  2. TITEL: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
    AV: Johan Jonasson (tror jag att han heter).
    OM: En svensk "Forrest gump" och historielektion i ett. Underbart "cool" hundraårig gubbe ;-)

    TITEL: Tillsammans är vi mindre ensamma
    AV: nån fransk tjej
    OM: Tre "misslyckade", helt olika personer vars liv vävs samman - och lyckligt slut! (Var 2:a på franska försäljningslistan samma år som Da Vinci-koden)

    PS - be dina "betjänter" kolla om de finns som talböcker!

    Kramen!

    SvaraRadera
  3. Poesi är bra när man har läs- och skrivsvårigheter av olika orsaker. Få ord, men ofta med mycket hög densitet. Tips på underhållande poesi ; Lennart Hellsing, Tage Danielsson "Tankar från roten" Lite tyngre gods; Harry Martinssons "Aniara", Stig Dagermans "Dagsedlar".
    Barn- och ungdomsböcker är också perfekt när man inte orkar allt man vill. Tänk bara Tove Jansson (hon har skrivit kärnfulla vuxenböcker också)eller Astrid Lindgren. Det är som balsam för själen! Tyngre gods; Per Nilsson och Peter Pohl.

    Varma kramar och tankar från Febe//

    SvaraRadera