söndag 1 juli 2012

Mycket vill ha mer

Nora Ephron dog häromdagen
(När Harry träffade Sally, You´ve got mail osv)

Hon hade visst gjort en lista,
eller snarare två.

Saker hon skulle sakna när hon var död
och Saker hon inte skulle sakna när hon var död.

När jag låg raklång på UVA i torsdags
I FEM OCH EN HALV TIMME
utan att få resa mig upp,
hade jag mycket tid till tankar.

Men jag slirade iväg från Noras rubriker.

Man säger ju att en frisk människa har många önskningar,
en sjuk bara en
Och visst är det sant - på sätt och vis.

Men jag insåg att mycket vill ha mer.
För hur underbart, ljuvligt tacksam jag än är
för att vi med kortison kan dämpa smärtan i magen
Och hur LYRISK jag än är över att tarmarna fungerar
så hör jag mig själv be om mer.

Och det jag mumlar mest nu är
att det skulle vara synnerligen käckt
om jättetumören Orvar i magen
kunde krympa lite.

Jag har faktiskt egentligen nästan ett fullgånget barn
i min mage
- om man ser till storleken.
Fast det ligger på helt fel ställe
och trycker undan saker som oftast
får ligga ifred under en graviditet.

Men igen
- jag har inte ont av det
Och det jublar jag för.
Men jag är synnerligen handikappad.

Så igen,
mycket vill ha mer.
Jag är innerligt tacksam
men det skulle vara sååå härligt
om den i magen kunde krympa.

kram
ingla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar