måndag 17 september 2012

En PIK-åsikt

Ja, om Politiskt Korrekt förkortas PK.
Måste ju Politiskt InKorrekt bli PIK.
Eller?

I alla fall;
Ordet snippa verkar ha fått rejält fotfäste i vårt land
och jag deppar lite för det.
Har diskuterat det med flera som kallar sig feminister
(själv är jag ju humanist)
och de tycker alla att det är ett utmärkt ord.
Det gör inte jag.

Jag tycker att det bara är en flickifiering av ordet snopp.

I vår familj är det en dagiskamrat till Dottern
som bestämt vokabulären i ämnet.

Jo, jag råkade höra en försagd dagisfröken mumla:
"bla bla mutter bla framstjärt"
till en ljuvlig dagistjej på fem år.
Hon tittade stint upp på fröken och sa:
Muffen heter det!!!

Det sades med sådan övertygelse
att jag inte kunde säga emot.
Så "muffen" heter det hos oss.

Och egentligen finns det ju ett gäng namn redan,
fast "snippa-anhängarna" har ju rätt i att många av dem
är synnerligen negativt laddade.
(Som ni märker undviker jag att skriva exempel,
jag blir så lätt generad nämligen.)
För att komma ifrån alla dessa negativa
uppstod då "snippa".

Den tanken är ju lite trevlig,
att få till ett namn som inte kan användas som skällsord.
Skulle vilja se den tonåring som skriker:
Din djävla snippa!!! på fullt allvar
;D

Just det,
tanken är alltså trevlig,
men ordet??
Snippa - Snopp.....

Varför inte, i så fall, Muff och......
...... Mopp??

Bara en tanke.....

kram
ingla

2 kommentarer:

  1. Ja håll med du. Totales.

    Men mopp?! Du menar en sån där som skurar rent golven...
    Nja, det blev väl liksom inte bättre åt andra hållet då?

    Kram
    /BJ

    SvaraRadera
  2. Jag gillar Muff och Mopp!

    Kram från Garphyttan

    SvaraRadera