tisdag 16 augusti 2011

Måndag - cellgifter

Alltså det är något magiskt med USÖ.
Vilken tid på dygnet de än suger in mig,
så spottar de inte ut mig förrän vid 17-tiden.

Idag skulle jag lämna prover vid 08.15 på labb.
Jag vägrade dock stickas i armar o händer
(för de är inte utbildade på port på labbet????????????????)
Så jag skickades upp till avdelningen.

Där tog sköterskan AC sex rör lätt som en plätt ur min lilla port.
Tänk hur många stick det hade krävts på labb........

Sedan fick jag vänta typ två timmar för en doktorstid.
Hade jag tur skulle jag få ha kvar enkelrummet
men det kunde lika gärna bli så att
jag var tvungen att packa ihop
och gå ut till väntrummet, även kallad dagrummet.

Jag löste problemet med att slockna
- flytta på mig nu om ni kan....... hehe

Dr nummer 8 dök upp med lite provsvar.
Jag skulle absolut få mina cellgifter
men hon tyckte att mitt Hb var lite lågt.
Det ska ligga på 120-130 och mitt var 98
så jag skulle få blod.

Vi hade en stund av pinsamhet eftersom dr nummer 8
och jag träffades i maj månad och hon klämde
och hade sig och konstaterade att jag inte hade någon tumör i bröstet
Jag kände att jag var tvungen att säga det åtminstone.

Hon hade duktigt läst på i min journal
så hon mindes ju oxå, vilket gjorde att
hon hade ett intetsägande svar.

Men nu är det sagt i alla fall.

Av söta sköterskan AC fick jag sedan de underbar nyheterna
att min behandling skulle ta hela djävla dagen!!!!
Och stickningen låg hemma
(men de två reservnystanen hade jag med mig???)

JO att få blod går minsann inte lika fort som det gör på tvserien ER
(går den fortfarande?)
Nej först ska prov tas på mig o skickas =1 h
Sen ska blodet plockas ut ur kylen = 1h ???!!!!!
Sen ska det värmas upp = 1h
Och sedan tar det 1h per påse att trycka i dem på mig = 2h
Summa 5h!!!!!

Och man kan inte börja förrän cellgifterierna är färdiga
ungefär 1 + 1.5 + 1=3.5h

Men efter några telefonsamtal till ex Sol
(Kom in o håll mig sällskap!!!!!!!!! Och ta med stickningen))
och Nenne, (Nej det blir inte hemgång vid 13, snarare 17)
Jakt efter kurator (Kan vi vara på "mitt" rum istället för ditt)

Jo, allt löser sig.
Och som jag sagt förut, alla är så trevliga.
AC hittade ngn maskin från yttre rymden som värmde upp blodet så det gick lite fortare,
tror att vi tjänade en halvtimma på det.
Som vi sedan såklart förlorade då vi försökte hitta nya tider till nästa omgångar....

När vi vid 17-tiden stapplade ut
var vi fasiken själva kvar.

Och nu är jag psykiskt och fysiskt trött.
Trodde att blodet skulle ge mig stålmanskrafter på stört
men de kommer nog ska du se.
Och så blev jag lite besviken på cellgifteriutdelningen som blir följande:
Dag ett: cellgift 1+2
En vecka senare; cellgift 1
21dagar efter dag ett cellgift 1+2
En vecka senare cellgift 1
Och så fortsätter det så.
Jag trodde att detta bara gällde första veckan.

OCH INFÖR VARJE TILLFÄLLE MÅSTE JAG
IN DAGEN INNAN FÖR ATT LÄMNA PROVER
- FÖR SÅ VILL APOTEKET HA DET.

Ja, för den ork jag kan mobilisera vill jag ju spendera på bussresor fram o tebax till Örebro
OBS IRONISK!!!!!!!

Och psykiskt så surrar en oro,
det var nämligen efter den där ensamma cellgiften 1 som magen
gick in i tortyrläge.
Men nu hoppas vi ju på att mitt lilla lull-lull-lugnade hjälper.

Planerna på biblan imorgon är dock helt inställda.
Jag förljer min Underbara Dotter till tåget
så jag får vinka av henne där och grina som ett fån.
Sedan kommer svärmor och hämtar upp mig så jag
kan sitta där och förpesta deras tillvaro tills N slutar jobba
och hämtar upp mig.

Mmmmmm hon åker imorgon!

Hur hade ni tänkt att jag skulle överleva det??????

Nedan lite bilder....
kram
ingla

PS Jennie, kommenterade dig i förra inlägget......


egen kuppe...


med egen toa


lite av skräpet efter gifterierna


lite blod (sista utgångsdatum/tid idag kl 23.59)


droppar fint


värmemojucken


Och in i mig!!!!

1 kommentar: