tisdag 8 januari 2013

Berätta om en favoritbok

Detta är en helt omöjlig uppgift eftersom jag varit läsande
sedan jag var tre år.
Och jag har slukat det mesta i min väg.
Inte Ulf Lundell, han är dålig.
Men annars....

Jag var liksom så tidig med mitt läsande att de omkring mig
inte hann vägleda mig.
Det betydde att många klassiker trillade i knät på mig
väldigt sent, eller precis nyligen.

Böckerna om Lilla Huset På Prärien började jag läsa vid 23 års ålder,
lite sent kanske????

Alla som känner mig
vet att husguden hos mig heter Jan Guillou.

Men just nu har jag en favorit
som jag nog till och med ska efterlysa lite.

Jag har nyligen köpt "Findus flyttar ut".
Och jag inser att alla mina andra Pettssonböcker
är borta.
Givet ligger de i något klassrum någonstans,
och det ska de ju göra.
Men jag skulle vilja ha en uppsättning här hemma oxå.....

Kanske någon har en över??



kram
ingla

2 kommentarer:

  1. Böcker...vem går inte igång på det? Hade du bott närmre kunde vi haft bokfika, ofta!
    Iallfall, har jag läst sen 6-årsåldern och likt dig gillar jag Jan Guillou med Onskan som undantag (jag mår dåligt när barn som far illa). Vill du läsa Marianne Fredriksson, Anna Jansson eller Bodil Jönsson så hör av dig, jag har ett helt gäng. Annars sträckläste jag "Stjärnor utan svindel" Louice Boije af Gennäs för snart 20 år sedan. Sist men inte minst Sagan om ringen.....Storebror har nu lämnat Harry Potters trollkarlsvärld men är istället förlorad i Tolkiens sagovärld.

    Bokkramar Jennie

    SvaraRadera
  2. ah jag som började läsa som 16-åring hade inte tagit i nån bok innan det. De vi tvingades läsa i grundskolan försökte jag fuska mig igenom så mycket som det gick. Men min första bok var kunta kinte! :) Men min absoluta favorit är och förblir kärleks äventyret i Viktor Rydebergs singoalla. Har ni inte läst den är det mitt tips. Deckare tycker jag att Karin Fossum är bäst.
    ha det bra Ingela och stor kram!
    /vikky

    SvaraRadera